Вівторок, 21.05.2024
Не можеш змінити обставини - зміни своє ставлення до них...
Меню сайту
Категорії розділу
Мої статті [3]
Для учнів [6]
Корисні посилання та цікава інформація [0]
Корисні посилання та цікава інформація
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Форма входу
Головна » Статті » Мої статті

Організація та види самостійної роботи учнів на уроках інформатики

 

Звіт з теми самоосвіти вчителя інформатики Ткачук Юлії Павлівни

«Організація та види самостійної роботи учнів на уроках інформатики»

 

 «Хочеш, щоб людина була ситою один день, -   дай їй рибу.

Хочеш, щоб людина була сита все життя, - навчи її ловити рибу»

 

 

 

Актуальність проблеми: швидкий розвиток науково-технічного прогресу диктує необхідність озброїти учня знаннями і уміннями, які допоможуть йому йти в ногу з часом; досягнення потрібного рівня освіченості та розвитку особистості неможливе без систематичної самостійної праці, готовність до якої закладається у шкільному віці.

Завдання теми:

         Виявити творчий потенціал і здібності кожного учня.

         Підвищити інтерес, захопити учнів предметом, прищепити любов до інформатики через спільну діяльність.

         Стимулювати пошуково-пізнавальну активність.

         Розвивати інтелектуальні здібності учнів.

 

На уроках інформатики комп'ютер є і предметом вивчення, і засобом навчально-пізнавальної діяльності, що відповідним чином впливає на організацію навчального процесу. Специфіка уроку інформатики виявляється, передусім, в істотному обсязі практичних робіт з використанням комп'ютера, при якому «контактний час» роботи з комп'ютером становить майже половину уроку.

Часто, готуючись до уроку, вчитель змушений орієнтуватися на посереднього учня, що шкодить рівню знань більш сильних учнів. Одним із варіантів виходу із створеної ситуації є відведення частини матеріалу на самостійне опрацювання учнями, що і є однією із особливостей викладання інформатики в сучасній  школі.

Розвиток самостійності в процесі навчальної діяльності включає в себе такі сторони:

- відношення педагога до проявів самостійності;

- уміння учнів самостійно планувати свою навчальну роботу;

- уміння виділяти головне і другорядне;

- оцінку учнем труднощів у вивченні матеріалу;

- наявність або відсутність в учня інтересу до матеріалу, який вивчається;

- самостійне застосування засвоєних знань;

- оцінка учнем своєї роботи і її результатів.

Навички і вміння самостійної роботи в учнів формуються не самі по собі, а в результаті спеціально організованих вправ, що органічно включаються у навчальний процес.

1. Робота з книжкою.

2. Виконання різного типу вправ: тренувальні, відтворюючі і за зразком, складання завдань та запитань і їх розв'язання, рецензування відповідей інших учнів, оцінка їх діяльності, вправи, спрямовані на вироблення практичних умінь та навичок.

 3. Розв'язання різноманітних завдань та виконання практичних робіт.

 4. Різноманітні перевірочні самостійні роботи, контрольні роботи.

 5. Підготовка доповідей та рефератів.

 6. Виконання індивідуальних та групових завдань.

 7. Домашні лабораторні роботи та дослідження.

Великою мірою робота учнів, хід уроку тісно пов’язані і залежать від якості самостійної роботи учнів удома.

Мета домашньої роботи - міцне закріплення вивченого на уроці матеріалу, глибше його осмислення, дальший розвиток набутих учнями умінь і навичок самостійної роботи з текстом підручника, довідковими матеріалами, ілюстраціями, схемами. Учні, виконуючи домашнє завдання, привчаються писати прості й розгорнуті плани з окремих питань і тем, складати різні тематичні таблиці, працювати з матеріалами періодичної преси, готувати невеликі повідомлення, реферати.

Домашня робота повинна мати творчий характер, будити думку учня. Вдома учень самостійно повторює вивчений матеріал, опановує пропущене, закріплює знання і навички теоретичного спрямування і практичного характеру (якщо є вдома комп’ютер). Практикую інтерактивне спілкування з учнями, коли вони в будь-який момент через мережу Інтернет чи телефонний зв’язок можуть поставити запитання з теми та отримати відповідь або підказку для її пошуків.

Дуже важливо навчити учня працювати з книжкою і в школі, і вдома, виробляти в нього звичку "копатися в книжках”. Добре ілюстрований підручник дає можливість набагато краще організувати найрізноманітніші види роботи з ним, активізувати розумову діяльність учнів, розвивати в них активність, самостійність, творчу уяву. Часто учні отримують завдання самостійно опрацювати якесь питання, або з допомогою тексту параграфа виробити алгоритм дій для виконання практичного завдання (алгоритм на цьому ж уроці перевіряється на практиці самим учнем, що сприяє самооцінюванню та виправленню неточностей).

Ще одним з важливих видів самостійної роботи, яка сприяє розвитку логічного мислення, усної й писемної мови, творчості, активності й самостійності учнів є ведення словника. На початку уроку вивчення нового розділу диктую учням нові поняття та терміни. Завдання: під час пояснення – «зловити» означення, або потім виписати з підручника чи додаткових джерел (довідники, енциклопедії, Інтернет). Як перевірка такого виду самостійної роботи може бути завдання на встановлення відповідності терміну та його означення.

В значній мірі розширюють і поглиблюють знання учнів додаткова література. Це, насамперед, досягається тим, що окремі теми, як то «Історія розвитку комп’ютера» чи «Периферійні пристрої» я виношу як теми рефератів та доповідей, розбиваючи їх на детальніші. Тоді учні, які готують виступ, відчувають відповідальність за якість підготовки перед усім класом, і, крім того, всі разом робимо висновки, узагальнюємо подану інформацію. Таким чином я «вбиваю два зайці»: опрацьовуємо за короткий час досить об’ємну тему, спонукаю учнів до творчої роботи.

Наочність  у викладанні також має важливе значення. Використовуючи на уроках таблиці, роздатковий матеріал, схеми чи відеофрагменти, вчитель більш активно діє на пізнавальну діяльність учня. Особливо, якщо наочність виготовлена учнем. Як один із варіантів самостійної роботи, я використовую підготовку учнем тестів, запитань, задач з теми із обов’язковим зазначенням відповідей (у паперовому варіанті, у вигляді електронної таблиці, комп’ютерної презентації). Це стимулює дітей до більш глибокого вивчення теми та систематизації знань.

І чи не найбільшу роль у вивченні інформатики відіграє самостійна робота за комп’ютером. Виконуючи практичні завдання, учні у більшості класах працюють у парах. Це стимулює їх активність. Не завжди дитина наважиться щось запитати учителя, водночас сміливо спілкуючись із однокласником, що сприяє взаємонавчанню. Також під час самостійної роботи за комп’ютером дитина самостійно визначає, що їй дається легше, на яких завданнях потрібно зосередитись, які вправи потрібно відпрацювати ще раз. Відображаючи все це у висновках до практичної роботи, учні тим самим «прогнозують» мою подальшу підготовку до уроків.

Крім того, практичні роботи розроблено таким чином, що для середнього рівня завдань передбачено і алгоритм їх виконання, для достатнього рівня подано тільки деякі рекомендації, а високий рівень передбачає абсолютно самостійне набуття та відпрацювання вмінь.

Для того, щоб самостійна робота учнів була ефективною, дотримуюсь певних умов:

1)                 чіткої, конкретної постановки завдань перед учнями;

2)                 характер завдань і запитань для самостійної роботи та їх складність на різних етапах навчання змінюю;

3)                 завдання для самостійної роботи підбираю доступними і посильними;

4)                 диференціюю завдання для самостійної роботи (або об’єдную учнів в групи за рівнем знань та умінь, або даю можливість дитині самостійно обрати завдання відповідно до його рівня, що сприяє виробленню правильної самооцінки);

5)                 намагаюсь дотримуватись систематичності і послідовності застосування самостійної роботи учнів в процесі навчання;

6)                 дотримуюсь взаємозв’язку різних видів самостійної роботи учнів на уроці та намагаюсь урізноманітнювати їх;

7)                 пов’язую класну і домашню самостійну роботи.

В міру дорослішання учнів зростає рівень їх знань і пізнавальні можливості. У зв’язку з цим і види самостійної роботи поступово ускладнюються, але треба також пам’ятати, що самостійна робота - не самоціль, а один із засобів поліпшення всієї навчально-виховної роботи, підготовки учнів до життя, до практичної діяльності.

В результаті роботи над темою самоосвіти маю:

1.      Призові місця у міському конкурсі інформаційних технологій (2010-2011 н.р. –  Барабаш Олег, 10-А клас, ІІІ місце, 2011-2012 н.р. – Хоміцький Максим, 9-А клас, ІІІ місце).

2.      Призові місця в міській олімпіаді з інформаційних технологій (2012-2013 н.р. – міський етап: Вережан Владислав, 10-А клас, ІІІ місце, Тростогон Дмитро, 10-А клас, ІІІ місце, Опалинська Альона, 11-А клас, ІІ місце; обласний етап: Опалинська Альона, 11-А клас, ІІІ місце).

3.      «Добрі сертифікати» в Міжнародному конкурсі з інформатики та інформаційних технологій «Бобер-2013».

4.      Підвищення якості навчальних досягнень учнів з 67% у 2009-2010 н.р. до 85% у 2011-2012 н.р.

5.      Призове місце у конкурсі-захисті учнівських наукових робіт шкільної МАН (2012-2013 н.р. – Сущук Сергій, 11-А клас, ІІІ місце).

6.      Систематизований каталог учнівських творчих робіт (графічні зображення, мультимедійні презентації, відеоролики, роздатковий матеріал), які використовую на різних етапах уроків.

 

 

 

Категорія: Мої статті | Додав: ЮліяПавлівна (28.02.2013)
Переглядів: 4731 | Коментарі: 3 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 1
1 Бабенко Ірина Олександрівна  
0
Корисне узагальнення досвіду працюючго вчителя. Дякую Юлія Павлівно.

Ім`я *:
Email *:
Код *:
Пошук
Друзі сайту
  • Блог вчителя інформатики
  • Шкільний сайт
  • Copyright MyCorp © 2024
    Створити безкоштовний сайт на uCoz